אינפלציה 'אש בשדה קוצים'

 

20.05.2023

אינפלציה היא ממש כמו אש בשדה קוצים! אלמלא שופכים עליה הרבה מים, ומהר, היא מתפשטת ומעצימה באופן בלתי מבוקר. בשונה מהדימוי המטאפורי, כדי לבלום, לאזן, ובעתיד אף להוריד את עליית המחירים, הבנק המרכזי ׳נאלץ׳ להעלות את הריבית.

דיאוננס!

האם הגיוני בזמן שערך הכסף נשחק לשחוק אותו עוד יותר?! כלומר, האם נכון בזמן שהכל מתייקר, להקשות עוד יותר על הציבור ולייקר גם את האשראי? התשובה כן! כך בדיוק זה עובד… מחד לווים ישלמו יותר, ומאידך אילו שיש להם, מקפיאים את כספם במזומנים ובפקדונות. והתוצאה? האטה של קצב הצריכה, ובעקבות זאת בלימה של קצב ההתייקרות.

מדד המחירים לצרכן 

לפני כשבוע ימים (15.05.2023) עדכנו אותנו שמדד המחירים לצרכן האמיר שוב, והפעם בקצב כפול מהתחזית (0.8%). המשמעות היא שביום שני (22.05.2023) בנק ישראל יעלה את הריבית פעם נוספת, פעימה עשירית מאז החל להעלות אותה לראשונה לפני כשנה (אפריל 2022).

צפי העלאה הקרובה, על-פי הערכות נע בין 0.5% ל-0.75%, שיעור עליה הנחשב לגבוה מהממוצע.

הריבית של בנק ישראל כבר בהווה גבוהה במיוחד, ועומדת על 4.5%, וריבית הפריים המשתנה, עומדת על 6%.

האם זה הסוף?! כנראה שלא. הרי הכל התייקר וממשיך להתייקר, ובאופן בלתי פרופורציונלי לנתוני מאקרו אחרים – כגון, שכר המינימום, השכר הממוצע במשק, שכירות ועוד. יש המאמינים כי מדובר בתיקון לאחר עשור שנהנינו מריבית אפסית. בהחלט יתכן והריבית הגבוהה תשאר איתנו תקופה, והנמוכה אליה התרגלנו, תהפוך לנחלת העבר הרחוק. האם הריבית תרד? אין ספק שהיאת תרד, השאלה האמיתית היא מתי? אך מה שניתן לומר בסבירות גבוהה, זה שגם ברגע שהאינפלציה תתחיל לרדת, קצב ירידת הריבית צפוי להיות הדרגתי ואיטי מקצב העליה!

וביחס לעולם?

ביחס למדינות EOCD מדינת ישראל במצב טוב יותר, לפחות על הנייר. מדד האינפלציה העולמי מסתכם בהווה ב-8.8%. למרות האמור, חשוב לזכור שהמיסוי בישראל גבוה ביחס למדינות העולם, ולכן הנטל על הישראלים אינו נמוך מאזרחי ה-EOCD.

למרות, תחושת האופוריה בעולם, המתבטאת בנופשים, בבילויים ובכסף שנשפך כאילו גדל על העצים. נחזור ברשותכם כשנתיים אחורה לתקופת הקורונה. אין ספק שאחת הסיבות למצב הנוכחי הינו העוצר בו שהה העולם בתקופת הקורונה, כאשר 'הזמן עצר מלכת'. ולפתע, בבת אחת כמעט, 'הסכר נפרץ'. היום נדמה אמנם כאילו נשכחה תקופת המגיפה, אך השלכותיה מורגשות ומלוות אותנו גם כיום. וברגע שתגמר המסיבה, צפי למיתון שיתכן וממתין לנו ממש מעבר לפינה…

בפרקטיקה 

מה אני מציע?! ראשית, לאילו שיש אפשרות להיפרע מהלוואות כדאי מאוד לשקול זאת בחיוב.

לאחרים ששוקלים להלוות רצוי להסתדר בלי או להלוות סכום קטן ככל האפשר.

ולמי שיש כסף פנוי, פקדונות הפכו לאופציה שכדאי לשקול בחיוב לשילוב בתיק. עם זאת, חשוב לזכור שמניות היו ונשארו אפשרות אטרקטיבית יותר לטווח ארוך.

ומה בנדל״ן? שם צפי לירידת מחירים ויתכנות למציאת עסקאות אטרקטיביות, בפרט כשמדובר בדירות או בתים פרטיים יד שניה.

לסיכום: ככל שנלווה יותר נשלם יותר ריבית. כמה יותר? נכון להיום, בערך פי 7 יותר ממה שהיינו משלמים על הלוואה אילו לווינו את הסכום לפני שנה.

ט.ל.ח

*האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות או תחליף לייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות באמור לעיל התחייבות להשגת תשואה כלשהיא.

מעניין? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יחד ננצח

שותפים ולקוחות יקרים!

ראשית, אנו מבקשים לחזק את כל אזרחי ותושבי מדינת ישראל בימים קשים אלו, בדגש על תושבי עוטף עזה וכוחות הביטחון!
תנחומינו העמוקים לכל אותן משפחות שאיבדו את יקיריהם, אנו מייחלים לאיתור ולהשבת הנעדרים והחטופים בחיים לחיק משפחתם.

להלן עדכונים והתייחסות לפניות המגיעות לפתחנו בקשר להשקעות לביטוחים
ולזכויות השונות