תיקון 190: הנושא סבוך? נפשט!

המונח ״תיקון 190״ עשה דרכו למודעות הציבור ב-2012. במאמר זה אשתדל לפשט משמעויותיו באופן ענייני.
אז במשפט אחד: מדובר בפריווילגיה המקנה לפנסיונרים הטבות מס משני סוגים. האחת בגין השקעות, והשנייה בגין קצבת הזקנה שלהם.

כשמדובר בהשקעות:

הנ״ל רלוונטי לפנסיונר בן 60 ומעלה אשר נהנה מקצבת זקנה של 5,012 שח (תקרת הקצבה המזערית לשנת 2024). ניתן להשקיע את הכספים באמצעות קופת גמל או פוליסת גיל 3 (פוליסה פנסיונית) – רובד ראשון בסך של 38,412 שח נצבע קצבתי ומיועד לקצבה המזכה בהטבת מס. יתרת הצבירה נצבעת הונית ע״פ תיקון 190.

ההטבה: תשלום מס רווח הון מופחת. משמע, תשואות (רווחים) ימוסו בפדיון (משיכה) 15% נומינלי בלבד (כלומר, ללא התחשבות במדד המחירים לצרכן – אינפלציה/דיפלציה), במקום 25% ריאלי (כן מתחשב במדד).
בשנים האחרונות, בשל סביבת הריבית של בנק ישראל, האינפלציה הנמוכה והתשואות הגבוהות של שוק ההון ביחס לפיקדונות – מדובר בפער תשואה וחיסכון במס משמעותי כך גם ככל שסכום שמושקע גבוה יותר (יכול להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים בשנה).

כמו כן, משום שמדובר בכספים שהגיעו מבית אשר נחשבים לכספים לאחר התחשבנות (כבר שולם בגינם מס הכנסה), פנסיונר יכול להמירם באמצעות תכנית פנסיה או פוליסה פנסיונית לשם קצבת זקנה הפטורה לחלוטין מחבות מס (משולמת נטו) – בשל כך, הקצבה ממקור זה אינה נחשבת כהכנסה חייבת המצריכה בתיאום מס.

על מנת לממש את הזכות ולהנות מהפריווילגיה יש להצטרף לתכנית הרלוונטית (קופת גמל או פוליסת גיל 3) לבחור במסלול השקעה הרלוונטי (שילוב מניות/אג״ח וכו׳) בליווי בעל מקצוע (סוכן ביטוח או משווק פנסיוני).

כשמדובר בקצבת הזקנה:

פנסיונר שהגיע ״לגיל הזכאות״ לקצבת אזרח ותיק מהביטוח הלאומי (נכון להיום, 67 גברים ו62-65 לנשים תלוי גיל) יכול להנות מפטור ממס בגין קצבת הזקנה שלו (מקרן הפנסיה ו/או תכנית ביטוח המנהלים).

תקרת הפטור ממס על הקצבה עולה באופן הדרגתי מכ-4,903₪ (2024) לכ-6,500₪ החל מ-2025 ואילך (67% מתקרת הקיצבה המזכה).

חשוב להבין ״שמימושים במזומן״ כגון: פדיון של כספים המוגדרים כפיצויים (ימי מחלה, מענקי פרישה למיניהם, פיצויים צבורים בקופה) והיוון קצבה (המרת כספים שיועדו לקצבה ועל חשבונה למזומן) יפחיתו את הפטור ממס (פיצויים ביחס של 1:1.35 והיוון תגמולים ביחס של 1:1).

הנ"ל רלוונטי לכל פנסיונר אזרח ישראלי שקצבת הזקנה שלו עולה על 4927₪ לגברים ו-6022₪ לנשים. זאת משום שנקודות הזיכוי להן זכאי כל אזרח (2.25 לגבר ו-2.75 לאישה) מקזזות את מלוא חבות המס בגין סכום זה (מעודכן באמצעות ט׳ 101).

נקודה חשובה נוספת: נקבע סכום פטור מינימלי ולכן גם פנסיונר ״שמימש במזומן״ את כל שאפשרי ע"פ תיקון 190 לפקודה ועד לתקרה (כ-739,000₪ כיום וכ-1,010,000 ב-2025) יהיה בכל זאת זכאי להטבת מס המינימלית כפי שנקבעה (כ-1,170₪ כיום, וכ-2,850₪ ב-2025).

על מנת לממש את הפטור ממס על ההכנסה מקצבה יש למלא טופס 161 ד' ״קיבוע זכויות״ – משום שמדובר בפעולה בלתי הפיכה (לא ניתנת לשינוי) שתחשיביה מורכבים יחסית מומלץ להיעזר בבעל מקצוע (רואה חשבון, יועץ מס, סוכן ביטוח המתמחה ביעוץ פרישה).

ט.ל.ח

*אין לראות באמור משום ייעוץ או שיווק השקעות לרבות יעוץ מס או משום ייעוץ או שיווק פנסיוני. האמור לעיל אינו מהווה חלופה לייעוץ אישי המותאם לצרכיו של הלקוח ע”י יועץ מוסמך.

מעניין? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יחד ננצח

שותפים ולקוחות יקרים!

ראשית, אנו מבקשים לחזק את כל אזרחי ותושבי מדינת ישראל בימים קשים אלו, בדגש על תושבי עוטף עזה וכוחות הביטחון!
תנחומינו העמוקים לכל אותן משפחות שאיבדו את יקיריהם, אנו מייחלים לאיתור ולהשבת הנעדרים והחטופים בחיים לחיק משפחתם.

להלן עדכונים והתייחסות לפניות המגיעות לפתחנו בקשר להשקעות לביטוחים
ולזכויות השונות