סיום העסקה או תחילת עבודה – כל מה שחשוב לדעת

תחילת עבודה או סיום העסקה במקום עבודה נחשבת לנקודת מפנה – מלווה בחוסר וודאות ו/או התרגשות לקראת העתיד לבוא.

״כל סוף זה גם התחלה חדשה״

בהקשר הפנסיוני, קיימים מספר נושאים שחשוב לדעת על מנת לפעול ולהתנהל בצורה חכמה, למצות או לשמר את זכויות הביטוח.
מאמר זה, רלוונטי לכל עובד שחדל לעבוד באשר אם פוטר או התפטר, או לאדם שמתחיל לעבוד במקום עבודה חדש.

תחילת עבודה
בתחילת העסקה נדרש העובד להעביר פרטי הקופות הפנסיוניות אליהן הוא מעוניין שהמעסיק יפקיד בעבורו.

ממתי?
ע״פ צו ההרחבה לחוק פנסיה חובה המעסיק מחוייב להפקיד לתכנית הפנסיונית בה בחר העובד כעבור שלושה חודשי עבודה רטרואקטיבית למועד תחילת העסקה או בתם שנת המס לפי המוקדם מבניהם.
באם אין לעובד תכנית ביטוח פנסיוני כדוגמת קרן פנסיה או ביטוח מנהלים, נדרש המעסיק לדווח הפקדות רק כעבור שישה חודשי עבודה (ללא רטרו).

כדי שלא לפספס הפקדות לקרן הפנסיה ולהמנע מפתיחת קופה פנסיונית חדשה בחברה נוספת, חשוב לפעול לעדכון המעסיק באופן רשמי ולשלוח הודעה מסודרת כולל הטפסים הרלוונטיים (״טופס קוביות ואישורי הצטרפות״) הנחיות לביצוע ההפקדות לקופה או לקופות הרלוונטיות.

במקרה של מעסיק המדווח הפקדות מיד בתחילת עבודה, מומלץ לשלוח באמצעות סוכן הביטוח את הטפסים הרלוונטיים בהקדם האפשרי. כלומר, כבר בחודש העבודה הראשון.

זכות הבחירה במוצר, בחברה, ובסוכן
על פי דין, זכות הבחירה במוצר הפנסיוני (קרן הפנסיה, קופת ביטוח המנהלים ו/או קרן השתלמות) הינה של העובד בלבד. כך גם זכותו של העובד לבחור במסלולי ההשקעה והביטוח, בחברה המנהלת, ובסוכן הביטוח המורשה לייצג אותו אל מול חברות הפנסיה והביטוח, בתי ההשקעות ואפילו מול המעסיק.
המעסיק נדרש לפעול בהתאם לבחירותיו של העובד.
במקרים בהם העובד לא פעל למסירת פרטי הקופות למעסיק, המעסיק נדרש להפקיד לעובד לאחת מקופות הפנסיה ברירת המחדל – על פי בחירתו/העדפתו. וזאת מתוך רשימה מצומצמת של קרנות פנסיה שזכו במכרז של משרד האוצר, אילו קרנות ״ברירת המחדל״.
*נכון לכתיבת מאמר זה קיימות ארבע קרנות ברירת מחדל, והן: אלטשולר שחם פנסיה וגמל בע״מ, מור גמל ופנסיה בע״מ מיטב גמל ופנסיה בע״מ ואינפיניטי השתלמות פנסיה וגמל בע"מ  – זכייתן בתוקף עד לתאריך 31.10.2024.

קרן השתלמות

אין חובה חוקית להפקיד לקרן השתלמות, אלא באם חל על על עובדיו הסכם קיבוצי המחייב זאת.  קרן השתלמות נחשבת כ-"בונוס", אמצעי לשדרוג תנאי העסקה.  עובד הזכאי לקרן השתלמות מאת המעסיק יבחין בהתייחסות למועד תחילת הדיווח בחוזה ההעסקה. לעיתים מדובר בזכאות מיידית, ובמקרים מסויימים רק כעבור תקופה מסויימת.

עובד הזכאי לקרן השתלמות שלא טרח להנחות את המעסיק בדבר בחירתו (חברה/מסלול השקעה), מאפשר למעסיק לבחור למענו את הקופה. לעיתים קיים הסכם ברירת מחדל של המעסיק מול בית השקעות או חברת ביטוח ולכן יעדיף להפקיד לקופה זו.

סיום העסקה
גם בסיום עבודה נדרשים העובד והמעסיק לבצע פעולות שונות. להלן התייחסות לכל אחד מהמקרים והאפשרויות השונות כולל תמצות המשמעויות שחשוב לדעת.

טופס 161 החדש שעבר שינוי החל מ-01 לינואר 2024

מיום 01/01/2024 נכנס לתוקף נוסח טופס 161 החדש – להלן תהליך העבודה.

  • בשלב הראשון, המעסיק נדרש למלא ה-161 כולל חלק א' (בעזרת הסוכן המתפעל) ולהעבירו לעובד
  • בשלב השני, העובד נדרש למלא את הבחירות בחלק ב' של הטופס (בעזרת הסוכן המייצג) ומשיב את הטופס למעסיק
  • בשלב השלישי, המעסיק בודק, מאשר ומעביר את הטופס המלא לפקיד השומה שאצלו מתנהל תיק הניכויים, בצירוף 3 תלושי שכר אחרונים

*לקבלת דוח עזר להכנת 161 ויתרות פיצויים עדכניות, המעסיק נדרש לפנות לסוכן מתפעל או לאיש קשר מטעם חברת הביטוח הרלוונטית, מנהל התיק בדסק מעסיקים.

קרן פנסיה או ביטוח מנהלים

פדיון פיצויים 

ניתן לפדות כספי פיצויים שהופקדו בקופה הפנסיונית (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים, קופת גמל). עם זאת, חשוב להבין שמשיכת כספי הפיצויים מהקרן פוגעת בקיצבה העתידית באופן משמעותי ובלתי אפשרי להשיב את המצב לקדמותו!

מרכיב הפיצויים מהווה חלק גדול מהצבירה בתכנית (בין 33% ל-40%). באופן כללי ניתן לומר שאדם שמשך את כספי הפיצויים מהקופה הפנסיונית שלו פעם אחר פעם במרוצת השנים, צפוי להפחית את קיצבת הזיקנה שלו בעד כ-50%.
*ניתן למשוך פיצויים בפטור ממס לפי תקרות הקבועות בחוק (13,310₪ לשנת עבודה – נכון ל-2023), על משיכה מעבר לתיקרה יחול מס שולי.

כדי לבצע את המשיכה דרוש העובד לפנות לקופה או לסוכן הביטוח שלו ולהמציא את האישורים הבאים:

  1. אישור הפסקת עבודה ושחרור פיצויים מהמעסיק – ובמידה וחלפו 4 חודשים מסיום העסקה ניתן להמציא במקום אישור תקופת ביטוח ומעסיקים מביטוח לאומי
  2. טופס 161 מהמעסיק – במידה וחלפה שנת המס יש להמציא בנוסף אישור על פטור ממס על פיצויים מפקיד השומה (מס הכנסה)
  3. למלא טפסי פדיון/משיכה – יש לשים לב שמולאו כראוי ולהימנע מפדיון של יתרות שלא רצה הלקוח בביצועם (פיצויים חייבים או תגמולים לקיצבה)

*טופס 161 עבר שינוי החל מ-01 לינואר 2024 

פדיון תגמולים

משיכה של כספי התגמולים מהקרן נחשבים ״למשיכה שלא כדין״, פדיון חלקי או מלא מקטין או מבטל לחלוטין את הזכויות הפנסיוניות, וההשלכות עלולות להיות הרות גורל.

  1. מיסוי – שיעור מס של 35% יחול מהשקל הראשון
  2. זכויות ביטוח – הכיסויים הביטוחיים לנכות ואבדן כושר עבודה, ופנסיית שאירים למקרה פטירה יתבטלו על כל המשתמע (תקופת אכשרה חדשה תחול מעת החידוש)
  3. זכויות המשכיות – כפי שצויין לעיל , המעסיק החדש לא נדרש להפקיד רטרו. משמע, אבדן של 6 חודשים של הפקדות
 

המשכיות בקרן הפנסיה

ניתן ורצוי לשמר זכויות ביטוחיות בקופה הפנסיונית. ע״פ התקנון האחיד (התקני) של קרן הפנסיה הצוברת , הקופה משמרת זכויות ביטוחיות למשך 5 חודשים מעת ההפקדה האחרונה באופן אוטומטי (״אורכת ביטוח״), כאשר בחודש הרביעי נדרשת חברת הפנסיה לשלוח התראה לעמית בקרן (הלקוח/המבוטח) על פגיעה הצפויה בזכויות הפנסיוניות.
עוד יצויין בהודעה על זכותו של העמית לשימור הזכויות לתקופה מוגבלת (״הסדר ריסק זמני״). שימור רצף ביטוחי חיוני לתקופת האכשרה (60 חודש ממועד ההצטרפות) ואפשרי תמורת תשלום על הכיסוי הביטוחי בלבד מרכיב התגמולים בקרן, וזאת לתקופה שלא תעלה על רצף ההפקדות בקופה או על 24 חודשים מעת הפקדה אחרונה (לפי הקצר מבין ה-2).
כמו כן, על מנת לשמר את זכויות הביטוח ולהמשיך את החיסכון לטובת המשך החיסכון לפנסיית זיקנה, ניתן לבצע הפקדות לקופה במעמד עצמאי. המשכורת הקובעת לנכות ושאירים במסלול ברירת המחדל תקבע לפי 16% מהשכר הקובע בקרן.

בעת, ישוב הלקוח למעגל העבודה יש לחדש את ההפקדות במעמד שכיר ובכך ימשיך את כל הזכויות (ביטוח/חיסכון) בהתאם לשכרו החדש (גבוהים או נמוכים יותר). לשם הטיפול בנדון יש לפתוח את הקופה להפקדות או לבצע ״לקיחת בעלות מעסיק״ כשמדובר בביטוח מנהלים או פנסיה בחברות הנוהגות עם הפנסיה בדומה לתכניות ביטוח המנהלים.
מדובר בתהליך טכני המצריך מילוי טפסים וחתימות הצדדים הלקוח/עובד, הסוכן ,המעסיק וחברת הביטוח.

*חשוב לפנות לחברת הביטוח או לסוכן הביטוח כדי לשמר זכויות בקרן בטווח אורכת הביטוח (5 חודשים).
**אלמלא בוצעו הפעולות כאמור בזמן הדרוש לא ניתן יהיה בשום אופן להחיל את הזכויות רטרואקטיבית.

ביטוח בריאות פרטי או קבוצתי

עובד שהיה זכאי לביטוח בריאות קולקטיבי בד״כ לא יכול להמשיך להיות מבוטח בקולקטיב. אלא אם היה מבוטח בתכנית פנסיה תקציבית, ואז ממשיך הפורש לקבל תלוש מהמעסיק וכך גם ממשיך לשלם בעבור הביטוח מתלוש הקצבה שלו.
עם זאת, ניתן לבצע המשכיות בפוליסה פרטית באותה חברה בה היה מבוטח ובתנאים חדשים שנקבעו בקולקטיב. במסגרת ההמשכיות לא ידרש הלקוח להצהרת בריאות ולכן תהליך זה מומלץ לאדם שאינו בקו הבריאות.
כמובן שאמצעי התשלום ישתנה מניכוי מהתלוש לאמצעי תשלום של העובד ע״פ בחירתו (כרטיס האשראי או חשבון הבנק).

לעובד עם ביטוח בריאות פרטי שנקנה מחברת ביטוח שלא במסגרת קולקטיב, לא יחולו שינויים כלשהם. הביטוח ימשיך להתקיים במתכונתו.

לעניין קרן ההשתלמות, רוב הקופות אינן מאפשרות להמשיך ולהפקיד לאותו החשבון בסיום העסקה. במידה והעובד זכאי לקרן השתלמות מהמעסיק החדש הוא נדרש לפתוח קופה חדשה, חשבון חדש על שם המעסיק החדש.
ניתן יהיה לעשות ״החלת ותק״ , כלומר, לאפשר להחיל ותק של קופה ישנה אחת על הקופה החדשה כך שניתן יהיה למשוך את הכספים מהקופות באותו המועד.

לסיכום: תהליך הפנסיוני בתחילת או בסיום העסקה דורש תשומת לב, רצוי ומומלץ להיות אחראיים לגביו ולהסתייע בבעל מקצוע הדואג לאינטרסים שלכם!

מעניין? שתפו עם חברים

יחד ננצח

שותפים ולקוחות יקרים!

ראשית, אנו מבקשים לחזק את כל אזרחי ותושבי מדינת ישראל בימים קשים אלו, בדגש על תושבי עוטף עזה וכוחות הביטחון!
תנחומינו העמוקים לכל אותן משפחות שאיבדו את יקיריהם, אנו מייחלים לאיתור ולהשבת הנעדרים והחטופים בחיים לחיק משפחתם.

להלן עדכונים והתייחסות לפניות המגיעות לפתחנו בקשר להשקעות לביטוחים
ולזכויות השונות