פנסיה

כל מה שחשוב לדעת על פנסיה

שאלות ותשובות בשפה של אנשים רגילים

לחלוטין לא! באופן כללי ניתן לחלק את קרנות הפנסיה לשני סוגים. האחד, קרנות הפנסיה הותיקות אליהן צורפו לקוחות עד 1995, ובהן סכום קצבת הזיקנה מבוסס על זכויות ותק (יותר ותק בקרן יותר קצבה – ׳קרן זכויות׳).
והסוג השני, הן קרנות הפנסיה החדשות, אליהן צורפו לקוחות החל משנת 1995, ובהן הקיצבה מבוססת על סכומי כסף (יותר כסף בקופה יותר קצבה – ׳קרן צוברת׳).
לקרנות הפנסיה ספרי זכויות (״תקנונים״) שונים, כאשר החל משנת 2017 לקרנות החדשות מתווה אחיד שחלקים נרחבים בו נדרשו ואושרו ע״י משרד האוצר (״תקנון אחיד״). עם זאת, בכל חברה אפשרויות מסלולי השקעה, מסלולי ביטוח ותעריפי ניהול – שונים. ולכן, על אף האחידות התקנונית לכאורה קיים שוני שמוביל במקרים רבים לפערים משמעותיים.

קרן הפנסיה פשוט מגנה עלינו ועל משפחתנו, ומאפשרת לנו להינות מתזרים הכנסות קבוע ולהתפרנס בכבוד! בחיים, במקרה שחדלנו לעבוד מחמת מצב בריאותי (תאונה/מחלה) ו/או בפרישה לגמלאות. בקרן ׳חדשה׳ החל מגיל 60 ובקרן ותיקה ע״פ גיל הפרישה בביטוח לאומי (נשים 62-65 וגברים 67).
ובפטירה, היא מזכה את משפחתנו בקצבת שאירים (אלמן/ה ויתומים עד גיל 21).

בהחלט! צו הרחבה לביטוח פנסיוני מחייב להפקיד לתכנית פנסיונית (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים). החובה חלה לעובדים שכירים כבר משנת 2008 ולעובדים עצמאיים משנת 2017.

הנושאים המרכזיים עליהם חשוב לשים דגש בקרן הפנסיה לפי סדר חשיבות הם: מסלול הביטוח, מסלול ההשקעה, תעריפי הניהול והאיזון האקטוארי של הקרן. ארבעת הנושאים הנ״ל ישפיעו בהכרח על הזכויות הפנסיוניות של הלקוח בהווה (מקרה ביטוח) ו/או בעתיד, סכומי הפדיון וקצבת זקנה לה יהא זכאי.

נעשה הפרדה בין הסכומים הביטוחיים להם זכאי הלקוח על הנייר לבין סכומי הביטוח אותם יקבל בפועל. בהנחה וקיימים 2 לקוחות עם נתונים זהים (שכר, גיל הצטרפות, מסלול ביטוחי) שמפקידים ל-2 קרנות חדשות בחברות שונות אזי הזכויות שלהם על הנייר זהות. עם זאת, בהחלט יכול להיות שוני בין החברות לסכומים שיתקבלו בפועל.
הן בשיעור הכיסוי שמאושר לתשלום (אחוז אובדן כושר), והן בתקופת אובדן הכושר שמאושרת.
בקרנות רופאים שונים, ולעיתים פרשנותם ודעותיהם שונות. אין ספק שקיימים מקרים שבקרן אחת יאשרו פיצוי בשיעור שונה מזה שאושר בקרן אחרת, כך גם בתקופת הפיצוי (יותר/פחות זמן).
ולכן, קיימת חשיבות גדולה להגשת התביעה באופן מקצועי!

הצטרפות זאת רק ההתחלה. באופן כללי ניתן לומר שיכול להיות שההצטרפות באמצעות סוכן או באופן ישיר יכולה להיות זהה. זאת בהנחה ונבחרו אותם המסלולים ובאותה קרן פנסיה.
ההבדל המהותי בין הצטרפות ישירה להצטרפות דרך סוכן ביטוח, טמון באופן קבלת השירותים להם ידרש הלקוח בהמשך הדרך. כלומר, שבמקום לפנות למוקד של החברה הרלוונטית או לבוט שנועד ״לנתב את הפניה לגורם המתאים״ , הסוכן יכול, יודע, ומוסמך ע״פ דין לייצוג לקוח מול כל החברות השונות. ולכן מטבע הדברים ליווי של סוכן ביטוח פנסיוני הוא יותר גם אובייקטיבי ובטח יותר אפקטיבי.

כבר לא! בשנת 2017 בוטלה הזיקה של סוכן הביטוח בין גובה העמלה שמקבל סוכן הביטוח מהחברה אליה צורף הלקוח לבין גובה דמי הניהול שמשלם הלקוח בתכנית.

בקרן הפנסיה קיימים 3 סוגים של דמי ניהול, דמי ניהול על החיסכון (״צבירה״), דמי ניהול על ההפקדות (״פרמיה״) ועל ההשקעות (״הוצאות ניהול השקעות״). ככל שהסכום הצבור בקופה גבוה יותר, כך דמי הניהול על הצבירה משמעותיים יותר, וככל שהצבירה נמוכה יותר לדמי הניהול על הפקדות משקל גדול יותר.
באופן כללי אפשר לומר שצריך להתאים את דמי הניהול לצבירה ולהפקדות לקופה וככל שהם נמוכים יותר הם טובים יותר. וכיום תעריפי הניהול נמוכים והוגנים מאוד, בטח ביחס למה שהיה נהוג בעבר.
דמי ניהול על השקעות הן עלויות שמעבירה קרן הפנסיה לגופים חיצוניים על ניהול ההשקעות ואין לחוסך שליטה עליהם אלא אם עבר למסלול השקעה אחר.

בכל חברה מספר מסלולי ההשקעה. מטבע הדברים המסלול שמניב את התשואות הגבוהות ביותר הוא מטבע הדברים גם הרווחי והמשתלם ביותר. עם זאת, משום שתשואת העבר אינה מעידה בהכרח על תשואה עתידית, רצוי להתאים את החשיפה למניות ונכסים תנודתיים לתקופת החיסכון ולשלב בין מספר מסלולים, עצם הפיזור כשלעצמו מפחית חשיפה לסיכון וממצע את התשואה הכוללת של החיסכון.

מזכיר שהפנסיה זה חיסכון ארוך טווח שישפיע בהכרח על עתידנו. ולכן, חשוב לבדוק את התכניות אחת לשנתיים שלוש. ולמרות שצריך להיות זהירים עם שינויים שמתבצעים באופן לא מקצועי. המלצתי החד משמעית היא לא לחשוש משינויים והתאמות במידת הצורך ובליווי סוכן ביטוח אחראי ומקצועי.

לכל חברה יש יתרונות וחסרונות. בשירות ובאיכות, בשיעור התביעות שמאושרות לאילו הנדחות. בין ניהול השקעות והרווחים של מסלול אחד לאחר, ובגרעונות או העודפים שמייצרת הקרן. כששמים את כל היתרונות מול כל החסרונות של כל חברות הפנסיה השונות על המאזניים הן דומות ובאותה נשימה שונות. ולכן לא לקבוע באופן חד חד ערכי מי הטובה ביותר. כן ניתן לומר קרן שהייתה משגשגת ושירותית בשנה מסויימת לא בהכרח תמשיך כך גם בשנים לבוא.

כשמדברים פנסיה המלצתי החד משמעית להתחיל בבחירת בעל המקצוע ולא בחברה הרלוונטית. סוכן הביטוח יהיה האדם שתידרשו לו בכל מיני ״נקודות מפנה״, בתחילה או בהפסקת עבודה, בפדיון, הלוואה או תביעה. ניתן למנות סוכן בתכנית קיימת או לעבור באמצעות הסוכן בין החברות והמסלולים השונים.

יחד ננצח

שותפים ולקוחות יקרים!

ראשית, אנו מבקשים לחזק את כל אזרחי ותושבי מדינת ישראל בימים קשים אלו, בדגש על תושבי עוטף עזה וכוחות הביטחון!
תנחומינו העמוקים לכל אותן משפחות שאיבדו את יקיריהם, אנו מייחלים לאיתור ולהשבת הנעדרים והחטופים בחיים לחיק משפחתם.

להלן עדכונים והתייחסות לפניות המגיעות לפתחנו בקשר להשקעות לביטוחים
ולזכויות השונות