ניהול סיכונים: מה כולנו באמת צריכים?

כל אדם שואל עצמו או נשאל מעת לעת למה הוא זקוק?!

כשחושבים על צורך באופן תיאורטי המסקנה פשוטה למדי – אדם זקוק למה שאין לו.

החל מדברים בסיסיים החיוניים להישרדות פיזיולוגית וכלה באילו החיוניים להישרדות כלכלית ויש שיקראו להם ״מותרות״.

כלומר, אם אין לו אוכל או שתיה? אזי, יש לו צורך הישרדותי בסיסי במזון ובנוזלים.
ואם אין לו רכב או דירה?! אזי, יש לו צורך כלכלי באמצעי תחבורה ובקורת גג כמובן.

למרות שהתיאוריה מבוססת, מורכבותה גדלה ככל שהמבחר גדל והאפשרויות שונות ומגוונות (ממזון ועד לרכבים או דירות). כלומר, האם אדם באמת צריך דירה עם ארבעה חדרי שינה ושלושה חדרי שירותים בעודו גר לבדו? ולמה דווקא רכב יוקרה כשאפשר להגיע למקומות באותה המהירות ברכב שעולה הרבה פחות?!

לכאן נכנס פקטור של העדפה אישית בשילוב יכולת כלכלית.

גם כשמדובר בתכניות פנסיוניות (ביטוח או חיסכון) אדם צריך מה שאין לו תוך ׳הלימה׳ לנתוניו האישיים. כלומר, יש להתחשב במשתנים כגון; מצב משפחתי, הכנסות, עיסוק, מצב בריאותי, העדפות, היעד אליו שואפים להגיע ועוד.

עם זאת, מעניין להבחין כי דווקא אנשים אמידים מקדישים חשיבות גדולה יותר לנושא הפנסיוני כאשר ברור שככל שהמעמד הסוציואקונומי של האדם נמוך יותר גדל הצורך שלו בתכנית חיסכון ואף יותר מזאת, בתכנית ביטוח. הרי, מי שידו משגת כאילו מבטח עצמו בעצמו.
כלומר, יכול להשתמש בממונו במידת הצורך. ומי שידו אינה משגת, לא פעם יאלץ להושיט ידו לעזרה וכפועל יוצא יהווה נטל ומעמסה על עצמו ועל משפחתו.

למרות שבאופן עקרוני לאנשים במעמד סוציואקונומי נמוך יש פחות משאבים, לא פעם נבחין כי אותם אנשים הקצו סכומים לא מבוטלים לטיול בחו״ל, לרכבים חדשים או לכרטיסי הגרלה (״מותרות״). כשמדובר בסכום גבוה, הוא ממומן לעיתים באמצעות הלוואות, וההימור/הגרלה מהמינוס בבנק (הלוואה יקרה במיוחד!) – וזאת למרות שידוע שהסיכוי לזכייה נמוך באופן משמעותי ביחס לסיכוי במימוש תכנית ביטוח בשל בעיה בריאותית (מחלה/תאונה).

כשמדובר בחיסכון, הכיצד יתאפשר לנו להגיע ליעד (רכב, טיול, דירה וכו׳), אלמלא נדע את עלותו ונתקצב סכום כלשהו על בסיס קבוע ולתקופה מסויימת כדי לממנו?

וכשחוזרים לביטוח, לא פחות חשוב להגן על עצמנו מפני מאורעות בלתי מתוכננים ״ולהקריב״ סכום מסוים לשם כך. הרי ברור שאם אדם נקלע לבעיה בריאותית ה-100₪ שהוקצו לתכנית חיסכון יקדמו אותו הרבה פחות מאם נותבו לתכנית הביטוח. מה גם שבעת מקרה ביטוח ההכנסות קטנות וההתחייבויות הקבועות ממשיכות כסדרן, משמע, ההוצאות גדלות. הכי קל ואפילו מתבקש זה להפחית את ההוצאות ולהפסיק (בין היתר) את ההשקעה באמצעות תכנית החיסכון.

לסיכום:
החלטות שאנו מקבלים במהלך חיינו והפעולות שנבצע (או שלא נבצע) יעשו את ההבדל וישפיעו בהכרח על עתידנו ועל עתידם של בני משפחותינו.
ניהול סיכונים מושכל המבוסס על צורך וסדרי עדיפות מגביר את הוודאות ואת הסיכוי להגשמת המטרות ו/או היעדים שלנו.

ט.ל.ח

מעניין? שתפו עם חברים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יחד ננצח

שותפים ולקוחות יקרים!

ראשית, אנו מבקשים לחזק את כל אזרחי ותושבי מדינת ישראל בימים קשים אלו, בדגש על תושבי עוטף עזה וכוחות הביטחון!
תנחומינו העמוקים לכל אותן משפחות שאיבדו את יקיריהם, אנו מייחלים לאיתור ולהשבת הנעדרים והחטופים בחיים לחיק משפחתם.

להלן עדכונים והתייחסות לפניות המגיעות לפתחנו בקשר להשקעות לביטוחים
ולזכויות השונות