״ראלי סוף שנה״ זאת הזדמנות או עת לנקוט במשנה זהירות?

מי מאיתנו לא תוהה מתי זה הזמן האידיאלי להשקיע כספים? אז זהו, שהתשובה לשאלה כמעט מובנת מאליה. הזמן הנכון ביותר להשקיע כסף הוא תמיד!

אבל האם יש מועד שנכון יותר להכניס כסף חדש לשוק המניות? אז כאן כבר התשובה נתונה לפרשנות – תלוי את מי שואלים!

השווקים תנודתיים , כלומר תשואות של מניות אינן קבועות ומשתנות בין חברה אחת לאחרת – ולא פשוט לדעת מתי יהיה נכון יותר להשקיע באותה חברה או לחלופין לרכוש סל מניות של מספר חברות כפי שנוהגים לעשות רוב המשקיעים (במודע או שלא).

רוב החסכונות של הציבור הינם כספים המנוהלים בקופות הפנסיוניות ומושקעים במניות ואגרות חוב של חברות שונות – אם באחזקות ישירות או עקיפות (תעודות סל וקרנות נאמנות).

סטטיסטיקאים, מנהלי השקעות ומשקיעים מן המניין מקדישים את מיטב זמנם לאיתור הרגע הנכון לרכישת המניה.

מטרתם לאתר את המניה הנכונה תוך תזמון הקניה למועד בו שוויה נמוך , ולמכור אותה כשהשווי גבוה.

השקעה טובה היא כזו שהניבה רווח גבוה ובפרק זמן קצר.

כמובן שטרם ביצוע פעולות רכישה/מכירה עורכים בדיקות שונות ובוחנים בין היתר את תחומי פעילות החברות ואת בסיס המוצר הצרכני אותו הם מפתחים, מייצרים ומשווקים.

חשוב להבין כי בהשקעה במניות של חברות אחדות גלום סיכון גבוה ביחס להשקעה בתמהיל מניות רחב היקף של מאות או אלפי מניות.

כך גם בהשקעה במניות של סקטור אחד בלבד (נניח אנרגיה או הייטק) קיים פער ברמת הסיכון – זאת משום, שאם הסקטור הספציפי בו הושקעו הכספים סובל מתקופה פחות רווחית אזי התשואות שיניבו ההשקעות צפויות להיות בהתאם (נמוכות).

״חוק המספרים הגדולים״ קובע כי כאשר מתרחש מספר גדול מספיק של אירועים, צפוי שיקרו גם כאלה שהם מאוד לא סבירים בפני עצמם.

נמשיל את החוק להשקעות כאמור, השקעה בתיק מניות באמצעות יחידות השתתפות נניח במדד ה-S&P 500 המפורסם (הכולל 500 מניות של תאגידים שרובם אמריקאים) הסיכוי לרווח או הפסד הון קטן יחסית להשקעה במספר בתיק מניות מצומצם של חברות אחדות באשר הן.

בהשקעה לטווח קצר ״טיימינג״ נכון יכול בהחלט להיות מה שעושה את ההבדל. אך ככל שההשקעה מיועדת לטווח ארוך , לתזמון רכישת המניה או המניות השפעה נמוכה על התשואות שמייצרת ההשקעה.

למרות זאת, גם למתי להכנס? ו/או למועד ביצוע השינוי של חשיפת התיק לסיכון תיתכן השפעה דרמטית על התוצאה.

סטטיסטיקאים בחנו תשואות של חברות בארבעת הרבעונים של השנה. הממצאים העידו כי ברב השנים הניבו החברות את תשואה הגבוהה ביותר במהלך הרבעון האחרון של שנת המס (01.10-31.12) – כאשר החודשים נובמבר ודצמבר הובילו באופן דומה את מדד התשואות החודשיות.

ממצא זה הוביל לביטוי המוכר בקרב משקיעים ואנשי שוק ההון ״ראלי סוף שנה״.

למרות שהממצא הסטטיסטי אינו מחייב המציאות כשחושבים עליו לעומק הוא בהחלט הגיוני במהותו. זאת משום שבתחילת השנה חברות מניעות תהליכים שמייצרים הוצאות , זאת על מנת לקדם פעילות עסקית ולייצר את הרווחים בהמשך. וככל שחולף הזמן והעשיה נמשכת פועלות החברות לדירבון ולקידום שיווק ומכירות של המוצרים אותם הם משווקים נושאים פרי – ובמיוחד במהלך הרבעון האחרון של שנת המס.

מטרתם של חברות למטרות רווח כמשמעו – להרוויח! ואת רווחיותן מסכמים בסוף השנה!

*כמובן שקיים גם סיכוי להפסדים במידה והחברה אינה רווחית (הוצאות שעלו על הכנסות).

לסיכום:

ההסטוריה חוזרת בעקביות , גם אם המועדים לא ניתנים לחיזוי – והסטטיסטיקה מדוייקת ולא משקרת , גם אם לא מייצגת בהכרח את העתיד!

השקעה בשוק ההון הינה הדרך היעילה ביותר להשיא רווחים ומאפשרת לכסף לעבוד בשבילנו. ואם כבר יש כסף פנוי או ששוקלים לבצע שינוי מסלול בתיק – הרבעון האחרון של השנה יכול להיות הזמן האידיאלי לעשות זאת! לפחות מבחינה סטטיסטית.

בכל פעולה רצוי להוועץ ו/או לבצע פעולות באמצעות מומחה בתחום בעל רשיון.

ט.ל.ח

*האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות או תחליף לייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות באמור לעיל התחייבות להשגת תשואה כלשהיא.

מעניין? שתפו עם חברים

יחד ננצח

שותפים ולקוחות יקרים!

ראשית, אנו מבקשים לחזק את כל אזרחי ותושבי מדינת ישראל בימים קשים אלו, בדגש על תושבי עוטף עזה וכוחות הביטחון!
תנחומינו העמוקים לכל אותן משפחות שאיבדו את יקיריהם, אנו מייחלים לאיתור ולהשבת הנעדרים והחטופים בחיים לחיק משפחתם.

להלן עדכונים והתייחסות לפניות המגיעות לפתחנו בקשר להשקעות לביטוחים
ולזכויות השונות